Optymalny moze byc w sensie energooszczednosci i wtedy mozemy mowic o ksztalcie kuli, przy czym nie nalezy zapominac ze nie moze to byc pelna kula, bo stojac na ziemii wykorzystuje izolacyjnosc samej ziemii. Wiadomo ze domy energooszczedne nie moga miec odrazajacego ksztaltu, bo wiadomo ze architektura srodowiska nie bedzie tego tolerowala. Zatem gdy sie wezmie wszystkie czynniki pod uwage optymalnym pozostanie ksztalt klocka z dachem w ksztalcie plaskiego ostroslupa. Oczywiscie ze w rejonach gdzie sa duze opady sniegu lepszy jest dach dwuspadowy pod ostrzejszym katem.Panowie zjechali z kwestii jezykowych na kwestie techniczne. Otoz, z technicznego punktu widzenia, jakosc czegokolwiek – domu, samochodu, czy podobne rzeczy trzeba jakos mierzyc. Kasejot zaproponowal kilka miar: zuzycie paliwa, wygode, ladownosc, opory aerodynamiczne I cene. kazdy samochod charakteryzuje sie tymi wszyskimi czynnikami, I kazdy z nich jest optymalny pod wzgledem kazdego z tych czynnikow Z OSOBNA. Tyle tylko, ze nic nie wynika z tego dla kupujacego. Nalezy porownywac ze soba cale grupy (wektory) wskaznikow charakteryzujacych samochody. I tu przychodzimy do optymalziacji wielokryterialnej. Z grubsza, ten samodhod jest „najlepszy” ktury ma wartosci wszystkich wskaznikow lepsze od innych samochodow. Jezeli dla samochodu A samochody B, D, I F maja warowsci wszystkich wskaznikow gorsze, to mowimy ze samochod A dominuje samochody B, D, I F. W takiej sytuacji, te samochody sa dla kupujacego nieinteresujace. Pozostaje A Pieknie, ale nei wszystkie samochody da sie porownac przy pomocy

f:id:torba:20160704055714p:plain

wskaznika wekltorowego. Gdy mamy tylko jedna ceche, nei ma watpliwosci: wartosc cechy 10 jest lepsza niz wartosc cechy 5 (gdy interesuje nas maksymalizacja). Gdy mamy dwie cechy, to samochod ktory ma (20, 15) jest lepszy niz (1,3). Ale samochodow z cechami (2, 50) oraz (50, 2) nei da sie porownac. Niestety, jest to cena jaka sie placi za wielokrtrerialnosc. Praktyczny sposob postepowania jest taki: dla kazdego samochodu okresla sie samochody zdominowane, czyli takie ktore maja wszystkie cechy gorsze od cech tego samochodu I eliminuje sie je z rozwazan. Postepuje sie tak dlugo az niczego nei da sie wyeliminowac. Pozostaja tylko takie samochody ktore maja ta wlasciwosc ze nei da sie polepszyc ich jakiejs cech nie pogarszajac innych cech. Zbior tych samochodow nazywa sie „zbiorem Pareto” a sama optymalizacja ta metoda – optymalizacja w sensie Pareto. Na temat parkow industrialnych i mozliwosci w nich rozpoczynania byznesu mam inne zdanie. Uwazam ze one sa nie ulatwieniem dla zakladania byznesu ale utrudnieniem. Placenie haraczu na starcie za wynajecie lokum ktorego niestety samemu nie mozna wybudowac (przeciez mozna wziac pozyczke jak sie nie ma gotowki) bo „developerzy” czytaj spekulanci ziemia opanowali wszystkie tereny wokol miast to jest bariera ograniczajaca rozwoj przedsiebiorczosci. Po prostu kolejne ogniwo w lancuchu na ktore musi pracowac ten ktory tworzy realny dochod. Wszyscy ktorzy na tym dochodzie zeruja to hieny tak charakterystyczne dla kompradorskiego kapitalizmu. Koniec tego trendu mozna sobie ogladnac w Detroit. Puste obiekty ktorych nikt nie chce wynajmowac. Co ciekawe w tym samym czasie gdy tysiace metrow kwadratowych przestrzeni industrialnej jest wolnej do zagospodarowania w USA, caly czas powstaja nowe parki industrialne, bo jeszcze ciagle sa naiwniacy ktorzy pozwola sie skubac. Polska juz weszla w te koleiny mimo ze przestrzegalem wladcow tego kraju wiele lat temu.